luty
Grudzień
Październik
Na kolejnych zajęciach z elementami kodowania odkryliśmy, że jesienią – choć bywa szara, deszczowa i melancholijna – wcale nie musimy się nudzić. Przypomnieliśmy sobie, w jaki sposób wykorzystywaliśmy dary jesieni, tj. spadające kolorowe liście, kasztany, żołędzie, orzechy czy szyszki, a także co robiliśmy, gdy na chodnikach gęsto było od kałuż. Ułatwiły nam to ukryte obrazki, które odkrywaliśmy przy pomocy latarki. Na koniec stworzyliśmy kod, który zaprowadził największy liść na pole z parasolką, po drodze przechodząc przez pozostałe pola z jesiennymi listkami.
O tym, że zdrowie jest wartością, nasze przedszkolaki dobrze wiedzą. Wspólnie zastanawialiśmy się, co warto robić, aby stan zdrowia naszego organizmu pozostał bez zarzutu przez długie lata. Już wiemy, że sport, zdrowa dieta, przebywanie na świeżym powietrzu, sen, nawadnianie organizmu czy relaks odpowiednio dawkowane są gwarancją doskonałej formy. Wspólnie stworzyliśmy kod, który zaprowadził fioletowy kubek na metę (czerwony kubek=zdrowe serce). Po drodze fioletowy kubek musiał przejść przez pola, na których umieszczone były grafiki przedstawiające działania pozytywnie wpływające na zdrowie. Na podstawie podanego wzoru na macie do kodowania ułożyliśmy symbol apteczki pierwszej pomocy. Spróbowaliśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, co robić, aby unikać różnych wypadków i niebezpieczeństw, a tym samym nie być zmuszonym do korzystania z zawartości apteczki. Na koniec z zielonych i czerwonych kubków zbudowaliśmy wieżę – kubki zielone odpowiadały produktom sprzyjającym zdrowiu, a kubki czerwone produktom negatywnie wpływającym na zdrowie.
Jesień to pora roku ukochana szczególnie przez grzybiarzy. Okazuje się, że część z naszych biedronkowych przedszkolaków doskonale wie, na czym polega bezpieczne grzybobranie. Chętnie dzielili się z nami swoją wiedzą i przestrzegali, by nie zbierać grzybów, których nie znamy, a które – choć piękne – mogą okazać się silnie trujące. W czasie naszych kolejnych zakodowanych zajęć w zespołach złożyliśmy w całość puzzle przedstawiające pełen koszyk grzybiarza, zwróciliśmy uwagę na charakterystyczne cechy grzybów jadalnych i trujących, ułożyliśmy 16-elementowe obrazkowe sudoku, a na koniec stworzyliśmy program, który zaprowadził do koszyka tylko jadalne grzyby.
Kasztany, żołędzie, kolorowe liście – jesienią bogactwo naturalnych pomocy dydaktycznych nie pozwala pozostać obojętnym na naukę. Kontynuując zeszłotygodniowy temat, ułożyliśmy m.in. kosz Pani Jesieni, a na macie do kodowania układaliśmy krążki przedstawiające jesienne dobrodziejstwa w taki sposób, żeby połączyć dwie cechy: kształt i kierunek.
Na pierwszych zajęciach w ramach Ogólnopolskiego programu „Uczymy dzieci programować” dowiedzieliśmy się, co to są zakodowane zabawy i jakie aktywności będziemy wykonywać na zajęciach z kodowania. W małych grupach złożyliśmy w całość puzzle i dzięki temu dowiedzieliśmy się, ile dni ma tydzień, ile z nich bawimy się wspólnie w przedszkolu, a ile spędzamy w gronie najbliższych. Umówionym ruchem reagowaliśmy na prezentowane przez nauczyciela symbole graficzne, a więc widząc piłkę – podskakiwaliśmy, widząc nutki – tańczyliśmy, a widząc misia – udawaliśmy, że go tulimy. Na macie do kodowania stworzyliśmy naszego pierwszego kubeczkowego robota. Zagraliśmy też w sudoku. Na koniec gromkim chórek krzyknęliśmy, że było super!
© Przedszkole Nr 217 Sióstr Rodziny Maryi w Warszawie